een weekendje naar Statia - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Koppers - WaarBenJij.nu een weekendje naar Statia - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Koppers - WaarBenJij.nu

een weekendje naar Statia

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

08 Juni 2008 | Nederland, Amsterdam

Vorig weekend (31 mei en 1 juni) ben ik samen met Hans, twee dagen naar Sint Eustatius geweest. Het is een klein vulkanisch eiland met zo’n 2400 inwoners (op 21 km²). De vulkaan heet The Quill en binnenin de slapende vulkaan is een stukje tropisch regenwoud. We hebben overnacht bij Nicole en Carlo, twee collega’s van de geüniformeerde dienst, die bij toerbeurt dienstdoen op Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius. Toen we zijn geland op Franklin Delano Roosevelt Airport, de luchthaven van Statia (zo wordt Sint Eustatius ook wel genoemd), werden we erg hartelijk en gastvrij ontvangen door Carlo. Nicole was op dat moment aan het werk.
De KMar collega’s die op Statia werken wonen in een mooie villa. Nadat we onze bagage weg hadden gebracht, zij we tussen de middag een echt Nederlands frietje speciaal en een berehap gaan eten bij Joost. Joost is een Nederlander die op Statia een snackbar heeft geopend met echte Nederlandse snacks. Het is eigenlijk een verbouwde carport mag dat mocht de pret niet drukken.
Hierna zijn we met Nicole en Carlo een rondje gaan maken op het eiland waarbij vooral de historische gebouwen, zoals fort Oranje, opvielen. Statia is een eiland met geschiedenis.
Op zaterdagmiddag met Carlo gaan snorkelen. Dit was erg mooi. Langs de kust hebben vroeger allemaal pakhuizen gestaan van de West-Indische Compagnie. Een groot gedeelte is door de eeuwen heen in zee gestort en dit levert een mooi natuurlijk rif op met allerlei onderwater flora en fauna. Ik had een heel mooie schelp gevonden en die zolang in mijn zwembroek gedaan. Ik voelde af en toe wel wat kriebelen maar schonk daar verder geen aandacht aan. Die avond wilde ik de schelp schoonspoelen onder de kraan en toen zag ik dat er nog een kreeftje in zat!!!!!!!!
Die avond hebben we bij “Ocean View Terrace” gegeten met uitzicht over fort Oranje en de zee.

De volgende morgen heb ik heerlijk een boek zitten lezen op de grote veranda van de villa. Tussen de middag een lekkere pizza gegeten bij “ Blue Bead Bar & Restaurant”. S’middags zijn we weer gaan snorkelen. Nu echter voorbij de haven op een plek waar men nog weleens zogenaamde “Blue Beads” kan vinden. Deze kralen werden vroeger door de slaven gedragen en het verhaal doet de ronde dat ze later na afschaffing door de slaven vanaf een klif in zee werden gegooid. Men zegt dan ook dat als je zo’n blauwe glazen kraal vindt dat terug zult blijven komen naar Statia.

We hebben die middg geen “Blue Beads” gevonden van wel mooie andere dingen gezien zoals onder andere een Zeeschildpad, Barracuda, grote Tonijn, Zeekatten (soort inktvis) en Octopus.

Nadat we s’avond weer een lekker frietje hadden gegeten bij Joost zijn we rond 21:00 uur weer naar Sint Maarten gevlogen. Maar eerst moest ik nog met de dame die het huis verhuurde op de foto! Het was al met al een leuk en geslaagd weekend.

• 09 Juni 2008 - 05:33

Orry:

Ha die Theo,

Wel weer een mooi weekend geweest zo te zien. Kun je er weer even tegenaan, lijkt me zo. Nou hoe het er nu in je zwembroek uit ziet hoef ik niet te weten, leg dat thuis maar uit. Maak er nog een paar mooie weken van, want de tijd begint voor jou te korten. Doe je collega's de groeten en zorg maar dat ze een mooi plekje voor mij bewaren!

groeten uit het Bosche

• 09 Juni 2008 - 05:59

Noud:

nederland moet de eerste wetstrijt vandaag al spelen
    doei

• 09 Juni 2008 - 06:09

Pannekoek:

Hee moatje,

gelukkig dat er dan in ieder geval nog iets levends in je zwembroek zat!! haha. Je vermaakt je goed zo te lezen, mooi zo. Wij beginnen ons hier alweer op te maken voor je terugkomst, gedaan met de rust. Oja en natuurlijk ook voor het voetbal. Die vette bakkus is aan jou ook wel besteed, kan ik uit ervaring zeggen. Geniet er nog eventjes van en de groeten,

halleeeeeeeeeee

• 10 Juni 2008 - 07:02

Jack:

Hey zonaanbidder....

Wat een avontuur zeg zo'n kreeft in je broek.. Je weet toch wel dat zo'n kreeft scharen heeft en dat het allemaal anders had kunnen lopen!!! controleer alles nog maar goed of er geen lek is....

Geniet er nog effe van probeer nog zoveel mogelijk te doen...

En doe vooral als je ze tegen komt op Sint Maartende de Italianen de hartelijke groeten

Adios van uit een benauwd gebouw....

• 10 Juni 2008 - 07:53

Mary:

heeft die krab in die rode strakke zwembroek gezeten. wat zal die krab het benauwd hebben gehad, wha schatje.

• 12 Juni 2008 - 16:50

De Heesjes.:

Ha die Theo,

Wel een hele ervaring zeg die kreeft in je broek of niet???
    Nou hier zijn we niet met kreeften bezig maar met voetbal. De wedstrijd van de week was erg leuk om te zien.
    Hopelijk doen ze het vrijdag ook zo goed.
    Dan gaat het bier en de oranjepoezen er wel in!!!
    Ja die poezen hebben ze zeker niet op st maarten!!
    Nou kerel tot hoors maar weer en de groeten van ons allen.

• 13 Juni 2008 - 10:03

Mary:

hallo teetje groot nieuws. vanaf deze week is het voortaan kliko en vuilniszakken op een dag. hoe is het. hier alles okido. stiekum toch al aan het aftellen. nog 4 weekjes. ga vanavond bij marco en rian voetbal kijken. de auto is naar de garage geweest. geen schrikbarende dingen. gelukkig maar. liefs mary

• 13 Juni 2008 - 12:15

Co Van Truud De B.:

des een lekker ding op dieen foto (minimaal cup G). Wanne geluksbal benne gei. Die kan 2 vulkaankraters zo afdichten.

• 14 Juni 2008 - 17:56

LOVELAND-HARK:

Ook een manier om je platjes te verdoezelen, maak ze maar wijs dat het een kreefje was!!!
    Top man, dat je een goed weekend gehad hebt op St. Eustasius. Volgende keer effe met die "Black Lady" van kleding verwisselen voordat je op de gevoelige plaat gaat, ok.

GGGRRRRRoetjes,

Budskie van Elkskie

• 14 Juni 2008 - 19:24

Noud:

vandaag is er beachvolliebal geweestxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx groetjes noud

• 15 Juni 2008 - 08:37

Sofie Hanneke:

veel plezier vandaag met vaderdag. wij bellen vanavond wel xxxxxxxxxxxxxxxxxx han en soft

• 16 Augustus 2016 - 15:32

Gast:

Wahw, zo'n mooi pracht verhaal over een reis naar de mooie BES eiland Sint Eustatius en het enigste wat er bij jullie KUT hollanders is blijven steken is een krab in zijn broek ?!?

Mafkezen!! Daarom worden jullie nergens anders dan in europa met open armen ontvangen.