Saba - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Koppers - WaarBenJij.nu Saba - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Theo Koppers - WaarBenJij.nu

Saba

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Theo

23 Juni 2008 | Nederland, Amsterdam

Afgelopen dinsdag hebben we een dienstbespreking gehad met onze brigadecommandant (brigade Caribisch gebied) en zijn brigade-adjudant.
Na s’middags met een grote groep collega’s de wedstrijd Nederland-Roemenie te hebben gezien bij “The Harbour Queen” , hebben we met al het personeel van de KMar dat werkzaam is op Sint Maarten een zogenaamde “sunset cruise” gemaakt. Het was erg gezellig om met de hele groep samen te zijn.

Zaterdag en zondag ben ik naar Saba geweest. Na een spectaculaire landing op Juancho E. Yrausquin Airport, de kortste officiele landingsbaan ter wereld (396 meter), werd ik gastvrij ontvangen door Frank, die samen met Carlo op dit moment dienstdoen op het kleinste eiland van de Nederlandse Antillen.
Saba heeft ongeveer 1700 inwoners en een oppervlakte van 13 km² . Saba bestaat uit een dode vulkaan met vier lavakoepels. De hellingen lopen steil af naar zee, en de kust is rotsachtig. De vulkaan Mount Scenery (1064 treden) is met zijn 877 meter het hoogste punt van het eiland én van het gehele Koninkrijk der Nederlanden. Het klimaat is vochtig tropisch en het eiland is begroeid met regenwoud. Ten noorden van Saba ligt een klein onbewoond rotseilandje dat ook tot het eilandgebied behoort: Green Island.
Voor we naar de huisjes van de collega’s gingen, ze wonen op het park “Cottage Club”, hebben we eerst Jerry, de kok van de Ecolodge (www.ecolodge-saba.com) even een lift gegeven. De
Natuurlijk hebben we zaterdagmiddag de nederlaag aanschouwd van Nederland tegen de Russische beren van Guus Hiddink bij Scouts Place.

S’avonds heb ik de collega’s geassisteerd. Er was een feest van studenten van de medische faculteit op Saba bij hotel Queen’s Garden (www.queensaba.com) en er was info dat er tijdens voorgaande feesten verdovende middelen zouden worden gebruikt of verhandeld. Als is rustig verlopen en behoudens wat studenten die te veel aan Bachus hadden geofferd is er niets noemenswaardigs voorgevallen.

Op zondag had Frank 2 bootduiken geregeld bij duikshop Sea Saba. Na een erg korte nachtrust dus het zilte nat opgezocht. Het was alweer een tijd geleden maar na een paar minuten wennen en wat extra lood kon het gaan gebeuren. We hebben twee erg mooie duiken gemaakt bij een gebied was men Ladder Bay noemt. De 1e duik was bij Babylon waar we buiten de kleinere vissen, een hamerhaai en roggen hebben gezien. De 2e duik bij Ladder Labyrinth had een verpleegsterhaai, een heel klein geelkleurig zeepaardje en vulkanisch zand in petto. Het blijkt namelijk dat de warmte van de slapende vulkaan op sommige plekken nog goed te voelen is. Op die plekken is de bodem bedekt met een gele zwavelafzetting.

Zondagavond ben ik weer teruggevlogen naar “the Friendly Island”. Nog een kleine drie weken en dan ben ik lekker met mijn dames op vakantie in Italie. Ik zie er al erg naar uit.

• 24 Juni 2008 - 05:34

Noud :

op vakansie camping tahiti. kune we geworden gemaseert. oja!bedankt voor de kaart. doei
    groetjes noud
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 Juni 2008 - 08:29

Mary:

Mar goet dak nie gewete he da de landingsboan zo kort was. ik ha me gruwelukke zurge gemakt.ik go er nog nie vur un miljoen euroos nor toe. ik go vast wha moas en woals met oe communiseren da ge nog wit hoe ut mot. fijn da ge un dag idder nor huis komt. gift wha meer rust in de tent. over tent gesproken, die hebbe we van het wiekent opgetuigt, samen met de buren sander en chretien. ging super wha tis nie gemekkelijk maar als ge het un kir het gedoan dan vil ut wel mee. dus in italie bende gij de klos, en doar is nouw unne hittegolf dus. mar gij bent de wermte gewent. nouw tee ik go er mee stoppe ik bel oe vanovent.

• 25 Juni 2008 - 17:05

De Heesjes.:

Ha die Theo,

Wat heb je weer mooie foto's.
    Het is daar schitterend om foto's te maken.
    Nog effe vol houden en dan weer lekker naar huis. Je hebt wel gelezen wat je te wachten staat als je thuis komt.
    Maar je zult wel blij zijn als je weer thuis bent. Je hebt de verkeerde wedstrijd gezien van nederland was wel balen maar ja. Dus alle oranje is weer verwijderd. Theo tot de volgende keer maar weer.
    We zullen nog wel een keer een berichtje sturen maar wij gaan zo op vakantie nog ruim een weekje en dan is het zover. Nog bedankt voor je kaart Theo. Doei.

• 26 Juni 2008 - 14:44

Hanneke:

heej papa het is bijna zover we gaan met de tent weg

grote groet hanneke boeremoes

• 27 Juni 2008 - 06:42

Chretienne:

Mooi boven en onderwaterwereld zeg. Wel apart dat zo'n cadillac op alcohol loopt!Fijn dat je een dagje eerder terugvliegt, vertrekken we toch enigszins uitgeruster. Nou het aftellen kan nu echt beginnen , dus nog...12 nachtjes slapen??? Tot gauw!Chretienne

• 27 Juni 2008 - 18:54

Love-land Hark:

Hee, OUWE DUIKER!!
    Schitterende foto's Theetje!!! By the way, snap je nou waarom ik geen liefhebber ben om nog te duiken in Hup Holland Hup!! Maarreuh...heb je wel of niet die 1064 treetjes genomen om boven op die zure tjot te beklimmen? Ik denk eerder 1064 treetjes BIER!!!

GRRREEEEEETTIIINNNNGGGSS,

SJAROOH MARROOH BUDJE

• 28 Juni 2008 - 18:28

Hanneke:

hoi die papa ik mis je heel erg dus moest even een mailtje sturen.
    we hebben lang niet meer gebelt dus bel vanavond even.
    :p
    hannek boeremoes

• 30 Juni 2008 - 08:12

De Buuf:

Nog 10 nachtjes....

• 30 Juni 2008 - 13:25

Alfred J. Kwak:

hee oppert,

die rits van je duikpak ging zeker niet dicht? Zo te zien is er niets aan je goddelijke lichaam veranderd!!! Tot snel en alvast een prettige vakantie

halleeeee

• 30 Juni 2008 - 15:45

Ties Van Elk:

heb je nog meer footoos van haaien
    zeg maar haai tegen een haai

daaaaaag, ties

• 01 Juli 2008 - 10:48

Hanneke:

heej papa ik zit nu bij corry gister ben ik bij meneer raymond geweest nou doejjj,,:p
    hanneke

• 01 Juli 2008 - 20:23

De Heesjes.:

Ha die Theo,

Hier nog een berichtje van ons.
    Het zal wel het laatste zijn (snik), maar gelukkig kom je snel naar huis.
    Als jij thuis komt zijn wij al weg op vakantie.
    Dus bij deze willen wij jou een hele fijne terug reis wensen en een hele fijne vakantie.
    Je moet de andere maar lekker veel op de kinderen laten passen zodat jij met Mary jullie nieuwe tent en spullen goed kan bekijken!!!
    Theo kerel het ga je goed en tot na de vakantie.
    Groetjes van ons allen.